måndag 23 juli 2012

Safeflight Copters


Läste just om Safeflight Copters, dom fokuserar ganska ordentligt på säkerhet och har även en ganska intressant ram geometri som jag gillar, delvis propeller skydden givetvis men även vinkeln och placeringen av motorerna är intressant. Jag har inte sett mycket om hur olika motorvinklar påverkar en multicopter, DJI S800 "Spreading Wings" verkar ha alla motorer peka/luta lite inåt av bilderna att döma, men denna verkar ha precis tvärt om! Rent instinktivt tänker jag att att ha motorerna pekandes inåt som på DJI S800 borde göra den stadigare i hovring och att ha motorerna pekande utåt som på Safeflight quadcoptern borde göra den lite snabbare i Yaw-led? det skulle vara ett intressant framtida projekt att prova ut olika vinklar och se vad det gör för skillnad.


Enligt deras egna tester ska tydligen gallerna för propellrarna minska effektiviteten ca10%, flygtid med 3s2200mAh batteri är ca 8min (motor DT750, prop 10x4.7)
Vikten på ramen utan elektronik är 400g och det är verkligen inte dåligt, jag vet dock inte vilken sorts plast den är gjord av och hur styv eller flexig och hur hållbar den är.





Safeflight ramarna finns att köpa på deras hemsida: http://safeflightcopters.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar