onsdag 18 juli 2012

Nya Multicopter projektet "Ram"

Nu Har jag fått ramen jag bestämt mig för och det blev en Flyduino "Cheese Plate" ram med kolfiber armar.
Jag valde den 34cm långa armar för att jag vill vara säker på att armarna räcker till för dom propellrar jag bestämmer mig för. Anledningen till att jag valde Flyduino Ceese Plate är av flera anledningar men framförallt var det pris och flexibilitet var det som avgjorde tillsist.  


När man först tittar på Flyduino Cheese Plate så är det förvirrande mycket hål och "power distrubution" lödplattor överallt eftersom man med denna universal platta kan man bygga Quad,Hex,Y6 eller Octo.
Kolfiber rören är 16mm och det är den dimensionen som rekommenderas till rörklämmorna som följer med i ram kittet, vill man köra en lite mer budget variant så går det så klart bra med aluminium rör i samma dimension. I kittet ingår 2st Cheese plate plattor, 4st motorfästen, rörklämmor och skruvar så att det räcker till ett quad bygge. Armarna måste man välja separat och Flyduino säljer två olika längder (25 eller 34cm).

  



Monteringen av ramen erbjuder inga konstighet och passformen är perfekt, jag var lite orolig innan bygget att konstruktionen skulle bli mjuk och flexig men den är mycket stummare än vad min Mikrokopter ram är.
Jag har även planer på ett landställ och en Batteri hållare men det blir lite mer hemsnickrat.


Jag använder Flyduino 25A fartreglage med SimonK firmware, det gör att dom ska bli snabbare och bättre anpassade för multicoptrar. Med SimonK Firmware så kan man inte ställa ändläget eller programera olika inställningar vilket är skönt att slippa!


Eftersom jag ska trä sladdarna inne i kolfiber armarna så jag lödde dit 35cm 16AWG sladdar på fartreglagen. Nästa steg är att löda dit motorerna och se till att dom snurrar åt rätt håll, men sladdarna måste först träs igenom armarna innan man kan löda fast motorn och det gör det hela lite mer pilligt än när man har sladdarna utanför och kan löda klart allt innan montering.



Fortsättning Följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar