lördag 7 juli 2012

Nya multicopter projektet "Motor"

Jag har fått motorerna till mitt nya multicopter projekt, kan även kalla det quadrocopter projektet nu eftersom jag bestämt mig för att det ska bli en quadro.
Motorerna jag bestämt mig för att använda är RCTimer M4215 650KV och dom väger ca 73g.
Det jag gillar med just denna motor är att den har lågt KV vilket gör att den blir stark och orkar dra stora propellrar på låga varv och även designen med propeller adapter som skruvas fast i motorn. Annars är det vanligt på liknande "pannkaks motorer" att man har en lång propelleraxel som man har en propeller adapter som kläms fast (det är två dåliga ting som borgar för trubbel). 







Motorn har ett fast motorfäste och det är bra eftersom det betyder att det finns färre delar som kan lossna!
Kvalitén på motorn känns gedigen och fin, tyvärr är antagligen kullagerna skit som det brukar vara på RCtimer motorerna, det går inte riktigt att avgöra än men jag planerar att beställa passande kullager i bättre kvalitet.

Som en del av er har gissat så satsar jag på en quadrocopter med maximal uthållighet denna gång, och jag har även bestämt mig för en ram, men sommarbudgeten tillåter inga fler inköp så fortsättningen kommer efter semestern.

4 kommentarer:

  1. Hej har du hunnit att testa motorn ännu

    SvaraRadera
  2. Hej, Jag har inte gjort några statiska tester på motorn. Har inte bestämt mig för om jag ska göra några bänk tester eller om jag monterar dom direkt i ramen. Jag får min ram inom några dagar så bygget borde fortsätta inom kort!

    /Björn

    SvaraRadera
  3. Funderar på att bygga en Y6. Har alltid varit förtjust i utseendet, nu efter min Dji 450, känner jag för att bygga själv. Motorer var jag helt inne på Tiger innan typ 3506 ihop med 12-13" ala Warthox... Men priset är ju sådär, kan du rekommendera dina RCtimer? Tror du det funkar bra till en Y6?
    Tänkte även kopiera dig med SimonK flashed 30A escar

    SvaraRadera
  4. Jag har inte hunnit flyga jättelänge med mina än, men så här långt har dom fungerat bra, och inga anmärkningar på kvalitén. Tiger motorerna har såklart mycket högre finish och bättre kullager, men om det motiverar det högre priset tycker jag personligen att det beror på vad man ska använda multicoptern till (lyfter man systemkamera för 8000kr+ så väljer jag Tiger motorer annars inte).

    Jag tror dom skulle fungera fint på en Y6, jag tror 12-13" propellrar blir utmärkt, har alltid velat bygga en Y6 också, men det har inte blivit av än..

    Jag har sett att RCtimer även säljer flashade SimonK reglage nu!

    SvaraRadera