lördag 10 september 2011

5.8Ghz Helix antenn

Jag använder ett diversity system när jag flyger FPV, och på senare tid har jag använt en SPW antenn för närområdet och en Patch för att få bättre räckvidd i den rikning som jag pekar patchen antennen.
Men Patch antennen är egentligen en ganska dålig lösning (speciellt på 5.8Ghz), och jag har under en tid byggt upp mod för att prova bygga en Helix antenn istället, jag har tvekat lite eftersom det verkade så krångligt, men efter att jag läst på ordentligt och tillsist gjorde jag ett försök och det visade sig inte vara så svårt som jag först trodde! Första provflygningen skedde i morse och resultatet var överaskande bra! Jag flög så långt bort som jag vågade med Hexacoptern och fick inte ens en antydan till störningar, distansen var inte superlång men heltklart tillräcklig för att bilden skulle ha blivit lite grynig med min gamla setup.

Jag har läst på RCgroups om att distansrekordet med 200mW 5.8Ghz (och helix antenn) ligger just nu på 8km!

Mer om detaljer om bygget av Helix antenner kommer..


2 kommentarer:

  1. Det går nog att ordna:)

    Jag måste bara skaffa fram mer tunn koppar eller mässings plåt.

    SvaraRadera