söndag 11 september 2011

Fotorigg

Jag har bestämt mig för att bygga en riktig Multicopter fotoplatform.
Och då menar jag en riktig Hexa eller Octocopter som kan lyfta och stabilisera en normalstor systemkamera. Jag är mest intresserad av att bygga en för att det känns som en värdig utmaning men även för att jag fått många frågor om det!

Jag har börjat kolla lite på olika ram alternativ och motorer och framförallt ett lämpligt styrkort.
Jag tror man skulle klara sig bra med ett Multiwii styrkort och det är antagligen det jag kommer använda, men helst av allt skulle jag vilja ha något som har GPS och en välfungerande "Position hold" funktion. Mikrokopter har länge varit det mest självklara valet men jag har kollat lite på DJI Wookong M som verkar vara ett väldigt intressant alternativ, det är ett multikopter styrkort med GPS som klarar blandannat av att autolanda om man förlorar radiosignalen.




Den har bland annat:

-GPS Position Hold and heading hold
-Attitude mode using accurate barometer sensor for altitude hold
-Three flight modes- manual, attitude and GPS attitude
-Falsafe Hover
-Go home and Auto Landing

Priset i USA ligger på omkring 7700kr och om man lägger till tullen på det så borde man landa på ca 9600kr och så lite frakt också så borde man hamna väldigt nära 10000kr.
Det kan verka som mycket pengar men för bara några år sedan när jag köpte mitt första quadrocopter styrkort som knappt flög lika bra som ett KK styrkort så kostade det mig 8000kr,
och då fanns det inga GPS funktioner eller liknande, bara en tendens att falla ifrån himlen när man minst anade det.

Jag kommer inte ha råd med DJI men jag skulle önska.

Kolla på deras hemsida för mer info: dji-innovations.com

2 kommentarer:

  1. $220 Black Vortex kort kanske kan va nått... (Ardupirates kompitabelt), dock har jag ej sett nått loiter test ännu... http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1455433

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!
    Jag har haft ett öga på den, det verkade som det var massa problem med att ha GPS enheten direkt på styrkortet, men det verkar ju som om dom fått fart på den nu!
    Jag har inte haft någon bra koll på Megapirate utvecklingen men det verkar som det går snabbt framåt!

    Har även haft tankar på FY91Q Navigation edition, men den är lite mer låst

    SvaraRadera