lördag 17 september 2011

Open LRS sabbade min dag!

Jag var ute och flög lite på morgonen, först lite Flyduspider med Gopro och sen tog jag en sväng med mini quaden med vanlig CCD kamera, det var en fin morgon utan vind och jag förundrades över hur mycket behagligare bilden var med min CCD kamera än med Gopron.
Jag började flygningen ganska lungt och på ganska höghöjd och tittade lite på utsikten eftersom jag flög på ett nytt ställe, efter en liten stund vände jag tillbaks och började minska höjden och radion hade inte antytt att det var några problem med mottagningen så jag blev väldigt förvånad när det på ca30 meters höjd börjar det plötsligt tjuta om radion (vilket innebär att jag håller på och förlora mottagningen) och i samma stund inser jag att jag inte kan styra quaden och dykningen kommer sluta i leråkern.

Kraschen var hård och jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig hitta när jag gick ut för att hämta mini quadrocoptern, väl framme så insåg jag att det inte var så farligt som jag först trodde, fyra propellrar och lite lösa delar men annars inget speciellt.


En fördel med att ha mjuktråd i cloverleaf antennen är att den blir krokig men den går inte sönder.


När jag gått tillbaks så inser jag plötsligt kameran saknas!
Jag går tillbaks till krasch platsen men hittar inte riktigt nedslagsplatsen igen och kameran är förlorad...

Nu är jag riktigt less på Open LRS, jag har fått ett par störningar tidigare var av en gång så drog mini quadrocoptern iväg på fullgas mot himlen innan jag tillsist fick tillbaks kontakten, sen dess har jag provat flytta omkring mottagaren lite för att se om det skulle bli bättre och även provat olika antenner för att få bättre räckvidd, men det verkar inte vara det som är felet.
Idag hade jag perfekt mottagning långt bort men nära avstånd så total låste den sig?
Jag misstänker att det är något eller någon som är på samma frekvens som stör mig, så jag tänker inte chansa mer utan går tillbaks till mitt Flydream 2.4ghz system som har fungerat felfritt, funderar dock på att skaffa ett nytt 2.4ghz system med telemetri.

Jag har inget emot en krasch då och då, speciellt inte om det är mitt eget fel.
Det hör lite till när man flyger hårt och pressar gränserna lite, men en helt omotiverad krasch på grund av tekniskt fel är inget jag tar lätt på.

4 kommentarer:

  1. FrSky med telemetri och 2w booster kör jag med på en turnigy 9x med er9x firmware, med telemetri visning :-) Har aldrig haft problem med tappad signal, dock har jag än så länge bara flugit nära och inte testat räckvidden. Har dock testat marktest utan booster men med patch, 3km utan problem..

    SvaraRadera
  2. Om OpenLRS:en ? Körde du senaste firmwaren ? Hade du ställt in att den ska hoppa mellan olika kanaler osv ? Jag har ju funderat på skaffa det systemet men nu blev jag lite skeptisk..

    SvaraRadera
  3. Jag körde med senaste fimware, och man kan bara välja tre kanaler som den hoppar mellan och jag hade valt tre st med ganska långt mellanrum för få bra bredd om någon skulle vara dålig.

    Det är möjligt att UHF systemet inte är optimalt för Multicoptrar heller, på ett flygplan där man kan separera utrustningen kan man säkert få bättre resultat.

    SvaraRadera
  4. Jag har tittat lite på Frsky, det lutar år att det kommer bli ett sånt system.
    Har varit väldigt sugen på att testa en 9x också.

    Det är två saker jag verkligen vill ha och det är att telemetrin kan pipa om man börjar få dålig signal, och att mottagaren kan köra PPM sum på en kanal (enklare när man bygger hexa)

    SvaraRadera