torsdag 15 september 2011

StevensAero Skybuggy FPV Del1



Jag har inte byggt något FPV flygplan på länge så jag tänkte att det var ett bra tillfälle att passa på nu medan jag väntar på delar till olika Multicopter projekt som jag har i startgroparna.

Varför Skybuggy kan man fråga sig?
Först av allt så har den propellern fram vilket brukar avskräcka dom flesta, och sen är det dessutom en balsa byggsats, dom flesta FPV flygplan är RTF maskiner som helst är gjorda av tålig EPP. Och som om det inte vore nog så är den så liten att normal FPV utrustning är för stor och tung, man kan säga att den är raka motsatsen till vad som förknippas med ett bra FPV flygplan! Men det är därför det känns extra roligt och sen ska det tilläggas att jag är lite svag för flygplan med Oldtimer looken.

Skybuggy påminner om ett flygplan som jag byggde någon gång tidigt 90-tal i början av min modellflygar karriär. Det följde med en ritning i en amerikansk Modellflyg tidning på ett en liten oldtimer som skulle ha en liten 0.49 cox motor i nosen och eftersom jag råkade ha en sån liggandes så byggde jag en sån, tyvärr brann glödstiftet sönder när jag skulle provflyga planet, och jag fick aldrig tag på någon nytt glödstift (glödstiftet var inbyggt i topplocket) så planet flög aldrig och så småningom skrotades planet..

StevensAero byggsatserna håller en extremt hög nivå både på kvalitén på dom utskurna bitarna, men även själva designen av byggsatserna är väldigt genomtänkt och enkelt att få ett bra resultat även utan byggbord och nålar. Nästan hela byggsatsen byggs med att man torr monterar bitarna som ett 3D pussel och sen droppar man några droppar tunnt CA lim i fogarna.
Jag slö byggde min framför Teven i tre kvällar för att få den träfärdig, nu ska modellen kläs med plastfilm och sen ska motor, servon och FPV utrustning in!

Ser inte mycket ut för världen när man packar upp trähögen..


Tre kvällar senare så är den fula ankungen träfärdig!


En väldigt kompakt modell.


Fortsättning Följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar