söndag 18 september 2011

Quadframe Gopro kamerafäste

Jag har letat efter ett lämpligt kamera fäste till gopro som kan stabilisera kameran i två axlar och som samtidigt inte ruinerar mig!
Valet föll tillsist på ett kamerafäste ifrån Quadframe.com ifrån Polen som jag tycker har ett helt okej pris.

När jag beställde fanns det bara gröna kamerafästen men nu finns det även svarta..


Det enda jag hittat som jag inte tycker är jätte bra är att fästet har lite begränsat rörelse möjligheter i Pitch rörelsen, men om kameran är lite lutad framåt så räcker det precis till.


Roll rörelsen begränsas också av skruvskallarna, men det är ingen fara eftersom ett standard servo inte kan röra så långt så att det blir ett problem.

Jag har inte provat kamerafästet på riktigt än men, men fösta intrycket är att det är en väldigt genomtänkt konstruktion som med största sannolikhet kommer fungera utmärkt.


2 kommentarer:

  1. Verkar fortfarande vara ett av de mer kompakta till GoPro. Npn åsikt om den? Jag lånade en kompis gimbal som var lite klumpigare o testade med Nazan, var inte helt imponerad, väldigt kort utslag på servona tycker jag, finns det olika? Sen förstår jag inte rikigt känns som de ändrade hemmaläge om man råkade vrida dom när strömmen var av, så kan det väl inte vara? Rekommenderar du digitala eller analoga. De jag testade var digitala, lät lite i dem hela tiden, normalt?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att även denna har alldeles för små sörelser, men det går dock att åtgärda så att den blir lite bättre med några enklare justeringar, men kan inte påstå att jag någonsin var särskilt nöjd med denna gimbal.

    Digitala servon har en tendens att väsnas det är normalt.
    Digitala servon med "Coreless" motor brukar generellt vara bättre men jag tror det viktigaste med ditt servo val är att du väljer ett med hög upplösning som tex Hitec eller Savöx, vissa av Hitec servona går även att programera utslag och rörelse hastighet på.

    /Björn

    SvaraRadera