söndag 15 januari 2012

DJI Hexan

Heavy Lift Hexan är så gott som klar nu, alla tester går enligt planerna och nu ska det bara tränas på själva fotograferingen också.


Jag har byggt Hexan till en två mans operation, en person sköter själva flygandet och en fotograf kan koncentrera sig på själva fotograferandet.
Ombord sitter en CCD för flygandet och den har en 5.8ghz videolänk, och systemkameran Canon 550D körs med "Live view" till en 1.3ghz videosändare. Kameramannen har en enklare 5kanals radio som jag har moddat höger spaken på så att den är samma som gas spaken, dvs ingen fjäder som drar tillbaks den till mitten. Kameramannens radio har på gasspaken kamera avtryckaren, halvgas är fokus och hela vägen fram så tar man bilden, högerspaken är till kamera gimbalens "tilt" uppåt/neråt.

4 kommentarer:

  1. Mycket radiotrafik blir från den lilla hexan... :-) Hur funkar det med styrningen av gimbalen kan du köra 2.4GHz där oxå eller kör du 35Mhz?

    SvaraRadera
  2. Mycket blir det;)
    nej jag kör 2.4ghz på båda RC radio,

    SvaraRadera
  3. God kväll!

    Mitt namn är Mattias och jag läser produktutveckling vid Lunds Universitet (http://www.industrialdesign.lth.se/). I nuläget gör jag mitt examensjobb för Räddningstjänsten och tänkte designa en "copter" som kan skickas ut för att skicka bilder från t.ex. olycksplats till larmcentral. Samma princip som Microdrone Md4-1000 men den ska utformas på ett annat vis.

    I vår utbildning jobbar vi mycket med att bygga modeller av hur det skulle kunna se ut, men vi bygger sällan fungerande prototyper. Men i det här projektet är jag väldigt sugen på att testa egenskaperna hos en multicopter(förmodligen en quadrocopter) innan jag sätter mig och skissar. Det hade varit kul att ha en fungerande "skissmodell".

    Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av RC flyg så tänkte jag fråga er om lite tips, om ni har tid och lust dvs. Jag är som sagt student och letar efter en budgetvariant av multicopter, har bland annat kollat på Conrad, roliga prylar, teknikmagasinet osv men det brukar hamna runt 3000-4000kr.(2600 på Conrad men måste även ha en kontroll)

    Så det jag egentligen undrar är om det är rimligt att bygga en egen quadrocopter för en billigare slant? Nu har jag ingen 4kanals radio eller liknande så det får man räkna in.

    Just nu lutar det mot en Parrot AR.Drone som jag kan styra från mobilen men vet inte om jag vågar modifiera den för mycket med tanke på garantin osv.

    På min skola har jag tillgång till verkstad: laserskärare, vattenskärare, CNC-fräs/svarv... så tillverkning av delar är inga problem. Antar att motorer samt kretskort är de dyraste komponenterna.

    Hade varit kul med något tips =) antar att Parrot är det smidigaste valet...

    Tack på förhand!

    /Mattias

    SvaraRadera
  4. Hejsan, kul att höra om ditt projekt!

    Jag skulle absolut inte rekommendera Conrad av olika orsaker.
    Parrot AR.drone är mer en leksak och väldigt begränsad, jag rekommenderar att du bygger en själv och det blir nog dessutom billigare.

    Jag kan ge dig lite mer tips på E-post om du mailar mig på: bjornbot@gmail.com

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera