måndag 2 januari 2012

IR Led test del2

Jag har inte uppdaterat på länge, men nu ska jag försöka hinna ikapp med lite blogg inlägg!

Jag har jobbat vidare med IR led belysningen och har kommit fram till några saker som jag måste jobba vidare med, men först kan jag berätta lite om mitt projekt så här långt.

Jag gjorde en enkel reflektor i aluminium plåt för att kunna testa lite, och eftersom dom blir ganska varma satte jag även en kyl fläns bakom plåten.
När jag testade att hålla IR strålkastaren och en CCD kamera i handen och hade Fatshark videoglasögon på mig och gick omkring i mörkret ute så var jag ganska övertygad om att dom lyste tillräckligt för att jag skulle kunna flyga åtminstone nära marken utan problem.

Jag gjorde en hållare för min kretskorts CCD kamera.

Sen skulle allt på en quadrocopter! jag fick även för mig att jag ville ha en OSD med GPS så att jag kunde få en uppfattning om höjd och riktning hem om jag skulle tappa bort mig i mörkret.
Plötsligt blev det väldigt trångt, så det fick bli en extra våning på quadrocoptern, men tillsist var allt på plats!


Ingen naturlig skönhet precis, men den flög riktigt fint, men tyvärr så visade det sig att jag inte såg ett dugg i mörkret när jag försökte flyga!
Först blev jag helt ställd, hur var det möjligt att det blev en sån skillnad?
Jag provade att rikta kamera och Led strålkastaren i olika vinklar men inget hjälpte..

Tillsist kom jag på det och nu efteråt så känns det korkat att jag inte tänkte på det tidigare!
Eftersom kameran och strålkastaren sitter så att jag har motorer bommar och även propellrar i bild så blir även dom belysta av strålkastaren och det gör att dom lyser upp i bilden och allt annat blir mörkt.

Nästa steg blir att bygga en helt ny test rigg som är anpassad för mörkerflyg!

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar