tisdag 31 januari 2012

Vinterhatt till DJI hexa

Nu när kylan tillsist har kommit så tänkte jag att det kunde vara lämpligt med en vinterhatt till DJI hexacoptern. Enligt specifikationen så är DJI styrsystemet bara god för -5, så jag tänker att en liten hatt i 3mm Depron borde hålla kylan borta och eftersom fartreglagen är monterade direkt under kåpan så borde dom även hjälpa till att hålla allt varmt.


Jag började med att skära ut en rund platta och en lång smal som har samma längd som cirkelns omkrets. Sen brukar det vara en god idé att kavla den del som ska böjas mycket eftersom det gör den mer flexibel och minskar risken för att den knäcks när man böjer den.


Jag klädde min i Svart AeroTrim och förstärkte insidan på den nedersta kanten med en remsa glasfibertejp. Inte den snyggaste kåpa man har skådat kanske, men lätt och funktionell.

8 kommentarer:

  1. väldigt bra system ... jag tänker köpa en sånt DJI Wookong Hexakopter kan du rekommendera ett bra leverantör i Stockholm?
    mvh
    Roberto
    ethnoel@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej, det finns ingen i stockholm tyvärr, men Mikrokopter.nu finns i Sverige och har väldigt snabba leveranser och bra kund support!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Har en kusin som precis satt på en WKM på en mikrokopter hexa ram. Kör än så länge helt utan extra vikt som kamera osv, dock lite trubbel:
    Lyfter knappt i attitude läge, vid i princip fullgas, går den ytterst sakta uppåt, sjunker direkt igen vid lite lägre, inte i närheten av att hovra vid halvgas.

    Extremt vinglig i manual, så inte kört så mycket där än.

    Några förslag?
    Han har "röda kabeln" från esc:arna kvar, ska ta bort nu.
    Men kan det ge den här typen av fenomen? Har du några felsökningsförslag?

    SvaraRadera
  4. Hej, låter märkligt.

    -Börja med att kalibrera alla fartreglage var för sig (om det inte redan är gjort).
    Sen är det även bra att stänga av "cut off" och liknande på alla reglage även om det inte ska orsaka problemen du beskriver.

    -När alla reglage är programmerade och klara så tar du bort röda sladdarna (annars kommer dom orsaka trubbel).

    Vad är det för spec på motorer/reglage/batteri och propellrar.

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera
  5. Reglagen är kalibrerade

    Motorer: Robbe ROXXY 2827-35 (mk)
    reglage :Maytech 30A, (från mikrokopter.nu)
    Batteri: 4S ~3000mAH (från mikropter.nu tror jag)
    props: först graupner 10x5 gruapner, sen när pajjade några av dem, nu några billigare 10x5

    SvaraRadera
  6. Låter som en bra setup, borde inte orsaka några problem!

    Jag antar att ni kollat att propellrarna snurrar åt rätt håll enligt manualen och att ni har rätt hexa modell i kryssad i programmet?
    sen är det viktigt att IMU och GPS antennen pekar i rätt riktning.

    Har ni batteri monitor grejen aktiverad?
    Har själv aldrig provat den men jag har hört att den kan ställa till problem.

    Om ovanstående är OK så har jag ingen aning om vad det kan vara,
    jag har byggt 2st hexor med WKM och båda flög super stabilt direkt.

    SvaraRadera
  7. Tjena
    Det verkar som det var batteri-monitor grejen. När vi avaktiverade den funkar det kanon. Märkligt...
    Dock är den lite ryckig när den håller positionen själv, testade att sänka attitude gainen var nere på 50-60, men inga lugna rörelser när den hovrar, var dock lite byig vind...
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Hej,
    skönt att höra att det löste sig!

    SvaraRadera