lördag 7 januari 2012

H-Quadrocopter del1

Jag bestämde mig för att göra en ny quadrocopter ram som är bättre anpassad för FPV och framförallt mörkerflyg. Jag har haft tankar om att bygga en sån här ram länge men det har inte blivit av. Jag har inte tillgång till CNC fräs eller liknande så alla delar måste vara enkla nog att göras med en bågfil och en borrmaskin.
Jag valde att göra en osymetrisk design där framarmarna är längre än bakarmarna, fram är dom 48cm och bak 33cm och kroppens armar är också 33cm långa.
Jag har tänkt att använda 10" propellrar och dom går precis fritt på bak armarna och eftersom fram armarna är längre så finns det gott om plats för kamera och IR dioder.


Undersida, alla delar är gjorda av 10x10 aluminium och 1.5mm G10 glasfiber

.
Flyduino Power distrubution.


RC timer motorer och istället för att borra i armarna så skaffade jag extra kors så att jag kan montera klämma fast motorn.



4st Turnigy Plush 18A, skulle räcka med 10A men jag hade inga hemma.


Flyduino "Warthox" sheild med arduino och orginal Nintendo motionplus gyro.

CCD kameran på plats och bredvid sitter tillfälligt en Hobbyking HD kamera.


Klar för provflygning!

3 kommentarer:

  1. Ballt!

    Var ute en sväng med hexan idag igen och allt funkade finfint!

    SvaraRadera
  2. Coolt! Varför drog du ihop de bakre? Utseende, funktion?

    SvaraRadera
  3. sanningen är att det var all aluminium jag hade så det var lite av en slump, men samtidigt är jag lite nyfiken på att testa om det gör någon skillnad att ha en osymetrisk quad.

    SvaraRadera