tisdag 31 januari 2012

Sändarpult blir markstation.

Jag har beställt två sändarpultar ifrån Modellbau Pfeuffer
Tanken är att det ska bli två markstationer till Flygfoto Hexacoptern som har video mottagare och allt som behövs på plats så att man snabbt ska komma i luften utan att behöva koppla in en massa sladdar.


Detta är vad som ingick i paketet, till vänster är ditt Futaba FF7 och den andra är spektrum DX5.


Här har jag provmonterat båda utan att limma ihop dom, och passformen var perfekt!
En av dom största fördelarna med att köpa sändar pult i trä är att det gör det mycket enklare att modifiera dom.

Spektrum DX5 är för att fota med och har en 1.3ghz videolänk, jag jag gjorde en liten plywood platta som fick sitta på sidan så att videomottagaren fick plats.


På andra sidan gjorde jag en lika stor platta, men här gjorde jag ett fack för batteriet som ska driva videomottagaren och senare även en LCD skärm.
Nu sitter ett 3s2200mAh batteri på plats, men det finns plats för 3s 3300mAh.


6 kommentarer:

  1. Hej!
    Din deux ex ser jätteintressant ut!
    I väntan på ardupilot mega 2 planerar jag min första copter. Tacksam om du vill besvara eller ge länkar till motiveringar för:
    hexa i stället för quad;
    H i stället för X;
    bredare mellan motorerna i frammen;

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Min Deus EX kommer bli något alldeles extra:)

    Hexacopter har ett par fördelar, den kan lyfta tyngre och blir lite säkrare eftersom det går att landa den även om en motor eller propeller går sönder. Hexacopter blir även generellt lite mer naturligt stabil.
    generellt kan man säga att ska du bara lyfta gopro kamera så räcker det gott och väl med Quad, men ska du lyfta tyngre och dyrare så kan en hexa vara att föredra!

    problemet med X är att du alltid kommer ha propellerar i bilden om du flyger med Gopro eller liknande kamera med vidvinkel, det slipper du med en H-quad och den har dessutom mer utrymme för att balansera upp så viktfördelningen hamnar rätt.

    Jag har alltid så korta armar som möjligt eftersom den då blir mindre vindkänslig, men armarna framtill gjorde jag längre för att inte få propellrar i bilden.

    Har så här långt inte märkt att osymetrin skulle påverka egenskaperna något speciellt,

    /Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig av dina (kanske dyrköpta)erfarenheter. Själv har jag inte vågat intressera mig för denna hobby sedan jag för 57 år sedan var med när min kompis fina segelflygplan störtade under premiärturen och förvandlades till en hög balsapinnar med zaponlackat japanpapper. Men nu har jag smittats av multikopterbacillen och drömmer om fina foton i helikopterperspektiv. Kameran tänker jag hänga underst.
      /lars

      Radera
  3. Välkommen till multikopterinfluensan!
    Jag hade liknande upplevelser i början av 90-talet, mycket balsa och limmande, men multikoptrar är som en dröm i jämförelse! rätt byggda så tål dom mycket stryk.

    Jag rekommenderar att du bygger en enklare variant först som du lär dig flyga med innan du skickar upp kameror!
    sen är det inte dumt att träna lite i RC Helikopter flygsimulator på datorn så att du får lite spakvana!

    /Björn

    SvaraRadera
  4. Hej..jag med har drabbats av multikopterflunsan och är mitt i ett bygge men har svårt att bestämma mig för styrsystemet ,du som har erfarenheten vilket är ok för en nybörjare att växa med // conny

    SvaraRadera
  5. Hej och välkommen!
    multicopter styrkort så finns i huvudsak två kategorier:

    1# Helt färdiga paket som Fytech och DJI där du bara behöver koppla in sladdar och sen är det klart.

    2# DIY som kräver att du kan ladda upp program med programmerare och i vissa fall även lite lödning, och inom den kategorin hamnar Multiwii, KK, Mikrokopter, Eagle osv..

    I övrigt så är alla styrkort ganska lika flygmässigt, sen beror det på vilka funktioner du vill ha/hur mycket pengar du vill lägga.

    /Björn

    SvaraRadera