torsdag 24 september 2015

Porsche 911 FPV "Gubbe" Del 14


Jag har börjat fila på en förargubbe! Det är här är bara första försöket för att testa lite olika idéer.
Jag har inte bestämt om hela föraren ska vara klädd med tyg eller om kroppen ska vara skulpterad eller om den ska vara lite av båda. Jag har även fått den lilla Cmos kameran som ska vara i huvudet.
Inte riktigt så liten som jag hade hoppats att den skulle vara, men ska nog fungera. Denna gång har jag tänkt att det ska vara en analog kamera med videolänk (till videogoggles) i huvudet på föraren och en HD-kamera bakom föraren mellan sätena som spelar in ur ett perspektiv som man är van att se ifrån rallybilar och liknande. På så vis hoppas jag få det bästa av två världar, en bra första persons upplevelse och en snygg video som dokumenterar allt.

Anledningen till att jag valde just denna Cmos kamera är att förutom att den är billig och liten så har den en vidvinkel lins på 170grader. Det är vanligt att dom små kamerorna bara har 90graders synfält och det känns lite som om man har tunnelseende. Omkring 120grader tycker jag är att föredra men detta får duga tills vidare. Cmos kameror har ett filter i linsen som gör att färgen blir korrekta, utan filter ser grönt ut som lila osv. Det går därför inte att använda linser som är till CCD kameror eftersom dom saknar det filtret. CCD kameror är annars att föredra för FPV, men dom är generellt större och dyrare och till det här projektet känns storleken mest kritiskt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar