fredag 17 april 2015

10W Led

Jag har sett att det har kommit en heldel nya intressanta leds.
Mitt val föll på en 10W led som går att driva på 12V. Jag förstod att den skulle vara ganska stark, men jag var helt oförberedd på precis hur stark den var! första gången jag startade den hade jag en blå prick i synfältet en bra stund efter jag stängt av den.


Jag försökte fota den men det var lönlöst...


När jag testade den lite mer (utan att titta direkt på den) så märkte jag att den blev ganska varm och jag insåg även att det antagligen skulle bli jobbigt att ha en så stark led på quadcoptern. jag testade att koppla den till ett borstat fartreglage för att kunna justera ljusstyrkan och det fungerade bra, men jag har tänkt att använda en enklare 5 kanals radio och då har jag ingen kanal med vridpot.
Jag valde att istället sänka ljusstyrkan med ett Motstånd 5W 12ohm, den lyser fortfarande sjukt starkt, men borde inte skada ögonen utomhus åtminstone... Jag monterade led modulen på en kylfläns och nu verkar den inte heller bli särskilt varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar