torsdag 2 april 2015

Mini-z AWD FPV


 I väntan på delar till mitt nästa projekt så passade jag på att sätta ihop något av saker jag hade liggandes hemma. Jag har ett par gamla Fatshark 2.4ghz som jag köpte för 6år sedan när jag först upptäckte FPV. 2.4Ghz videolänk funkar bra, men inte tillsammans med 2.4Ghz RC radio, och därför har dom videoglasögona mest fungerat som passagerarglasögon.
Nu tänkte jag att jag kunde bygga något som min nu snart 7år gamla dotter kunde använda och då känns en RC bil som ett logiskt steg innan flygplan och multicoptrar...

Den ända bil jag äger som har en 35Mhz radio är min gamla Mini-z AWD och den kändes som en utmärkt kandidat. Jag använde en 1grams Cmos kamera som jag monterat en vidvinkel lins på.
Till videolänken använde jag en liten micro 50mw videosändare.  Till en början använde jag en liten 5v regulator och ett LC filter och tog ström ifrån bilen, men det gav för mycket störningar i bilden så jag tog bort LC filtret och satte dit en liten 2s 360Mah lipo batteri istället. Ett mindre batteri skulle givetvis fungera, men det var det minsta jag hade hemma. Det var lite trixigt men allt fick plats under karossen och det är bara kameran som måste monteras halvvägs igenom förarrutan.

Den är riktigt rolig och köra, men lite för vass för att vara optimal i hemmet. nu går givetvis tankarna till ett nytt projekt, kanske något som går att köra ute.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar