torsdag 30 april 2015

Throwback Torsdag

Kör en liten Throwback torsdag då jag visar ett gammalt projekt ifrån 2008.


Motorn på bilden är en mgBL, dvs en milligram borstlös motor. Det är i det här fallet 48AWG koppartråd ifrån en spole ur ett armbandsur, 2st 1x1mm neodym magneter och en Allegro 1442 hallsensor. Propellern är en nerkapad Silverlit propeller. När jag såg den lilla propellern sätta igång och snurra första gången blev jag nästan lite chockad att den fungerade. Tyvärr hann jag inte sätta den i ett lämpligt flygplan innan jag råkade ha sönder den. Motorn vägde 0.14gram och var tillsammans med en väldigt liten IR mottagare tänkt att hamna på ett flygplan som skulle väga mindre än ett gram. Målet var att tillsist komma under ett halvtgram.. innan jag hann göra några fler försök på "Sub gram" flygplan så började mitt intresse för quadcoptrar ta överhanden. Världsrekordet för minsta RC flygplan är så vitt jag vet fortfarande på 0.225gram men hans bygge är på en helt annan nivå... Ibland tänker jag att jag skulle vilja göra ett nytt försök på något riktigt litet, men än har jag inte riktigt hittat motivationen.

Vill ni veta mer om Sub gram flygplan, kolla in: RC groups tråden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar