torsdag 30 april 2015

Naze Acro 32 och Baseflight

Jag har börjat med inställningen av min Naze Acro 32 och programmet man använder till den är Baseflight, finns att ladda ner på Chrome Web Store både till Windows och Apple.



Första sidan man möts av när man kopplat in usb sladden till styrkortet och startat programmet.
under första fliken "setup" kan man kalibrera Accelerometer och Magnetometer. man kan även se en animerad quadcopter som rörsig som den riktiga. kan vara ett bra sätt att se att animationen rör sig likadant för att försäkra sig om att allt är som det ska.


 På "Configuration" fliken kan man klicka i lite olika alternativ. jag valde att klicka i "Dont spin motors when armed" och "enable failsafe settings".
Bilden längs upp till vänster som visar hur motorerna ska kopplas vart stämmer inte, det ska vara enligt bilden nedan:

Motor konfiguration Quad-X


 PID Tuning är nästa flik, inte så mycket att förklara, till första flygningen lät jag alla värden vara som dom var förinställda.



På "Receiver" fliken började problemen för mig, Jag hade tänkt att använda en enklare Spektrum DX5e radio eftersom jag ville hålla allt så enkelt som möjligt. På CC3D programvaran kalibrerar man radions spakar genom att programmet testar spakarnas maxutslag och mitten läge osv. Något sådant finns inte i Baseflight och det gör att om en kanals mittenläge inte är 1500 så får man trimma den kanalen i radion tills den är det. Vet inte om jag gjort någon inställning fel men mina mitten värden låg i flera fall inte i närheten av 1500 på Spektrum radion. Eftersom den har begränsade trim möjligheter så valde jag att inte använda den utan att ta min gamla Futaba istället. Med den var det dock inga problem att ställa in mittenläget på kanalerna. på kanal 5 och 6 ställer man bara ändlägena (ca1000 till ca2000). 


"Mode selection" var ganska enkel att förstå, men jag hade inte greppat helt och hållet hur ARM funktionen fungerade. På andra styrkort brukar man armera quadcoptern genom att dra någon spak åt något håll, men på det här styrkortet använder man en kanalspak (vilket innebär att man behöver minst 6kanaler på radion).  Dom andra flyglägena har jag på en 3läges switch: "LOW" inget i klickat vilket betyder att den enbart flyger med hjälp av gyrot (Rate i CC3D språk, Manual på DJI), "MED" är Angle i bockat. Det betyder att den flyger med Gyro+Accelerometer, dvs  Stabiliserat läge där man får hjälp att hålla quadcoptern horisontell. "HORIZON"  är ett flyläge som är en slags mix mellan att flyga manuellt och med Accelerometer (stabiliserat läge). klickade i den tillsammans med "MAG" som är kompass för att se hur den fungerade men sannolikt inget jag kommer använda.
ARM måste vara i bockat på alla flyglägen för att det ska vara möjligt att flyga.

Dom andra flikarna behövde jag inte använda i nuläget, det är möjligt att jag går in mer på dom vid ett senare tillfälle.

Första flygningen!
Jag var lite spänd eftersom provflygningen med CC3D klonen var en så trist upplevelse och jag var beredd på det värsta. Hade jag tappat förmågan? Är det egentligen något annat som är fel som jag inte tänkt på än? Första provflygningen visade sig dock vara helt odramatisk! flög sjukt fint med original PID inställningarna. Jag var väldigt lättad och glad att bygget nu kan fortsätta och att jag nu kan påbörja monteringen av FPV utrustning! Mer PID trimning blir det när allt är på plats och då jag även kan testa den FPV.

Mer info om Naze Acro 32 finns på Multiwiicopter Australias hemsida, dom kallar den dock Paris Sirius Air Hero 32...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar