fredag 24 april 2015

Vtol drömmen


Jag såg just en intressant quadcopter-flygplans-hybrid på kickstarter som ser riktigt rolig ut att flyga.
Förvisso inte den första i sitt slag, men just denna verkar fungera väldigt bra och jag gillar designen. Den viker motorerna 90grader för att övergå ifrån quadcopter "hovring" till flygplans planflykt. övergången verkar vara snabb och odramatisk, jag är lite nyfiken på koden dom har använt till styrkortet. Är lite sugen på försöka bygga något liknande så småningom.
Jag hoppas deras Kickstarter går bra!




2012 hade jag ett eget projekt där jag ville kombinera räckvidden med flygplan och möjligheten att hovra och landa vertikalt. Jag kallade projektet Deus-X, men det var raka motsatsen, 4st fixerade motorer och ändrade flygriktning fysiskt och istället för med motorerna. För att kunna flyga den FPV så hade jag en FPV kamera som kunde ändra vinkel i 90 grader beroende på flygläge. Fungerade okej men var väldigt vindkänslig när den hovrade eftersom vingen blev ett stort vindfång.

Min första hovring med Deus-X utan skevroder monterade.

Även om jag gav upp idén samma år så har det inte hindrat fler att prova samma koncept, mest uppmärksamhet är Googles UAV, som även dom verkar ha gett upp det konceptet.

Google UAV


X plusOne


VertiKul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar