söndag 17 juni 2012

EPP DIU FPV sammanställning.

Jag har flugit min EPP DIU FPV nu ett par gånger och jag har även provat några olika batterialternativ.

Med 2s360mAh lipo så flyger den men man får vara försiktig att inte stiga för brant eftersom den då stallar.
3s450mAh lipo är lite för tung och stor men ger mycket bättre drag och den blir roligare att flyga, jag tror det bästa skulle vara ett 3s360mAh lipo, eftersom det borde ge lite bättre drag men ändå ha rätt storlek.

1grams Cmos kameran lämnar en hel del att önska, men duger i detta fall som jag mer ser som en koncept modell för att bevisa att det fungerar, sen får jag slipa lite på tekniken.

2.4Ghz videolänken är lite lynnig, på mitt vanliga fält har jag lätt över 500m räckvidd (har inte provat längre) utan direkt några störningar alls, men när jag provade på min lokala skidbacke kunde jag knappt flyga alls eftersom det var så mycket störningar. Jag antar att det finns någon stark störnings källa på det bandet just där, jag har aldrig upplevt att jag haft samma problem på 5.8Ghz.
Jag ska bygga en SPW (Skev Planar Wheel eller en fyrklöver antenn kan man också kalla det) som jag kan använda på marken och som i mitt fall är på Fatshark Goggles med 2.4ghz mottagaren inbyggd.

Flygningen är otroligt enkel jämfört med andra FPV flygplan jag haft, delvis eftersom den har ett långsamt och nästintill obefintligt stall, och det gör landningarna helt odramatiska. Jag gillar även att motorn sitter fram eftersom det gör att flygplanet blir näst intill ljudlöst tillskillnad mot pusher modeller som alltid för en massa liv. Jag önskar att det fanns en större modell av samma plan som vanlig FPV utrustning fick plats i eftersom det skulle nog bli en extremt trevlig modell!


Modell: EPP DIU  ( eflypower.com )
Servon: 2x 5g hextronic
Motor: Hextronic 10g
ESC: Turnigy 10A
Propeller: APC 6x4
Batteri: 2s360mAh eller 3s 460mAh
RC: Hitec Optic sport 35Mhz +Corona Mottagare
FPV: Fatshark goggles 2.4ghz, VTX 2.4Ghz 50mW, 1gram Cmos kamera, LC filter

Total flygvikt: 160g

2 kommentarer:

  1. Trevligt koncept! Jag har experimenterat lite med liknande scratch byggda vingar i depron. De är otroligt tyngdpunktskänsliga men får man till det flyger de riktigt fint! Fördelen är att om man bygger dem rätt får man tyngdpunkten precis över batteriet och man kan köra med olika tyngder på batterier utan problen.
    Större finns: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1464792&highlight=alula
    Denna är 2m men jag har sett fler storlekar oxå.
    Med vänlig hälsning, Magnus

    SvaraRadera
  2. Kul att höra!
    Just denna verkar inte jättekänslig för tyngdpunkten, vet inte om det beror på framåt svepningen av vingen, alla tidigare vingar jag haft har varit väldigt lynniga när det kommer till tyngdpunkt.

    Tack för länken! den ser extremt trevlig ut!
    hittade några EPP varianter också i liknande storlek, men jag hittar ingen som säljer dom.

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera