söndag 10 juni 2012

EPP DIU FPV


Jag är klar med FPV utrustningen till min lilla EPP DIU, det är en liten 1grams Cmos kamera med 120 graders vidvinkellins och krympslang runt för att hindra linsen ifrån att snurra (totalt väger kameran nu ca 2g). Efter kameran sitter en 5v regulator ifrån Flytron som gör att jag kan använda 7-12V att driva FPV utrustningen med. Till 5V regulatorn sitter även 2.4Ghz videosändare inkopplad (väger 1.2gram). Eftersom jag vill kunna driva FPV utrustningen med samma batteri som jag till motorn så behövs det ett LC filter för att ta bort störningar som fartreglaget orsakar, skulle ha kunnat använda en mycket mindre kondensator och jag skulle nog inte behövt så många varv igenom Ferrite ringen men den jag nöjer mig med den här så länge. Hela FPV utrustningen väger totalt 17gram vilket får ses som helt ok.


FPV installationen klar.

 Vid närmare eftertanke borde jag ha gjort kamerafästet något högre.

 Jag låter 5v regulatorn ligga i luftflödet eftersom den genererar lite värme.

Provflygningen var helt odramatisk trots att det blåste en heldel men jag återkommer med en mer detaljerad flygrapport och förhoppnings vis lite video senare när jag hunnit testa lite mer.


Fortsättning följer.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar