torsdag 7 juni 2012

EPP DIU premiär x2

Nu har jag provflugit båda mina DIUs!

Jag började med den motoriserade och jag måste säga att jag var rätt så skeptisk när jag gav full gas och 10grams motorn varvade upp, skulle den lilla verkligen orka dra upp planet?
Det visade sig vara helt odramatiskt, inga vertikal prestanda precis, men den orkade ganska brant stigning och eftersom flygplansmodellen har extremt snällt (obefintligt) stall så blev flygningen helt odramatisk.
Flygegenskaperna är överaskande bra speciellt när man stängde av motorn så seglade den hur fint som helst, funderade nästan på om jag glömde stänga av motorn ibland för jag tyckte aldrig att den verkade komma ner. Måste dock skaffa en liten fällbar propeller och programera fartreglaget till motorbroms. tror det kommer bli en utmärkt liten FPV seglare av detta plan måste bara se till att göra en bra och lätt FPV installation.  

Nu var det dags för DLG modellen!
Har aldrig haft en "diskuskast" seglare tidigare och gjorde några halv taffliga första kast, men eftersom det är en EPP modell så spelar det inte så stor roll om man tabbar sig eftersom modellen bara studsar lite vid hårda mark känningar, och sen kan man testa igen! efter ett par försök så började både intrimningen och kasten stämma och det började bli riktigt svårt att sluta kasta (utan tvekan beroendeframkallande)!
Jag bestämde mig direkt för att modellen måste bantas, inte för att den flög dåligt utan enbart för att jag vill se hur bra det går att få den! Det kommer aldrig bli som tävlings modellerna i glasfiber/kolfiber, men helt klart ett roligt funfly alternativ.


Istället för 9grams servon så bytte jag till 4.6grams Blue Arrow servon, tyvärr är dom lite mindre i storlek så jag fick fylla ut med lite små bitar EPP.

Jag bytte även 3s540mAh lipo acken till en 2s360mAh lipo, har fortfarande lite järnskrot i nosen för att få rätt balans, men ska se om jag kan få in lite bly längre fram i nosen så att jag kan få ner vikten lite till.

  Limmade även dit "nos" locket, och gjorde ett snitt som gångjärn, i bakkant satte jag en liten neodym magnet för att hålla locket stängt. Jag sätter tejp över magneten för att lättare få den att sitta kvar och styrkan räcker gott ändå (I locket sitter en bit plåt).


 Skarven till luckan blir nästan helt osynlig när locket är stängt.



Har funderat på olika färgscheman, men har inte bestämt mig för något än.

Fortsättning följer..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar