måndag 25 juni 2012

Mitt nya Multicopter projekt!

Jag har börjat samla på mig utrustning för att bygga en ny multirotor, och först till samlingen är ett nytt styrkort ifrån Flyduino! Jag hade tänkt att jag skulle satsa på en Naza eftersom jag länge velat testa den, men jag har inte råd med sån premium utrustning just nu, och jag tror min flygabstinens skulle bli för stor om skulle behöva vänta tills jag har råd med en sån. I stället blev det ett nytt MultiWii styrkort med ny ATmega chip (32u4) och även ett nytt gyro+accelerometer chip (båda i samma) som heter MPU6050. Styrkortet är väldigt litet och väger bara 4gram utan kontakter och det sätter standarden litegrann för mitt nya bygge! vill inte avslöja för mycket men det är inte något microbygge men vikten kommer ha stor betydelse!


Motorer är också beställda och även dom är av budget variant men av ny modell som jag tror kan bli intressanta att testa, jag återkommer till dom när dom dyker upp. Fartreglagen blir ett par Flyduino reglage med SimonK firmware, även detta ska bli spännande eftersom jag har hört mycket gott om den nya snabbare programvaran.
Jag har inte bestämt mig för vilken ram jag ska välja än men jag har en favorit men den passar inte riktigt i min budget så eventuellt får det bli en egen konstruktion. Eftersom lågvikt är viktigt på detta bygge vill jag använda kolfiber rör även om det har varit emot mina principer att använda kolfiber på FPV modeller, men samtidigt vill jag gärna se om det är så mycket problem med det som det sägs.


Mycket nytt och obeprövat på nya multicoptern och det kan gå precis hur som helst, men det är ju samtidigt därför det är roligt!


Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Spännande!
    Låt mig gissa, vikten kommer bestå till 90% av lipos. Typ sätta rekord i antingen flygtid eller fpv sträcka?

    Jag köpte ju en immersion 600mW nyligen, dock lite problem med att få räckvidd, känns som det stör ut helt när antennen hamnar i skugga bakom motorerna? Skall man sikta på att ha antennen neråt så den har "fri sikt", något annat tips du kan ge för att få bort störningarna? Köpte med ett par clover antenner från bevrc kostade bara 20$, kan man göra så billiga eller är de skit? Har just nu rejäla störningar till o från även vid bara ca 100m avstånd.

    SvaraRadera
  2. Du är inte helt fel ute:)

    100meter verkar lite, om det är möjligt prova att ha antenn riktad neråt eftersom klöverantenn har en "död fläck" rakt under, och det brukar även ge lite bättre frisikt för antennen.
    Jag har inte provat deras antenner, och har inte läst om dom än så jag vet inte om dom är bra eller dåliga men det låter ju misstänkt! Får du samma resultat med original antennerna?
    du kan även prova att köra original antenn ombord och fyrklöver på marken (eller tvärt om)för att se om det blir någon skillnad.

    SvaraRadera