söndag 10 juni 2012

Tappa inte bort din modell!

Jag har börjat fundera på olika lösningar för att inte behöva förlora några fler modeller.
Tidigare har jag haft GWS "Be found" och liknande saker som börjar pipa om man inte rör på spakarna på en minut, men om det ska fungera så måste batteriet fortfarande fungera, men min erfarenhet säger mig att drivacken ofta verkar ha "katapult stol" i händelse av hårdare markkänning, och då hjälper inga beepers eller leds.

Jag har hittat några olika varianter på hjälpmedel att hitta förlorade modeller med:


Först ut är den dyraste och som ser ganska seriös ut:
The Plane Locator har en liten knappcells driven sändare som räcker i flera dagar som man sätter på modellen, och den handhållna mottagaren ser väldigt 50tals Hi-tech ut och det är helt klart ett plus!


Läs mer på:
http://www.theplanelocator.com/rcplane/index.html


FMkit har en liknande men billigare lösning som man spårar med en vanlig handhållen UHF tvåvägs radio.

Läs mer på:
http://www.fmtv.us/rf_beacon.html



Ett annat alternativ är Loc8tor har inte lika lång räckvidd som dom andra (upp till 180meter) och kanske bara kan rekommenderas till multicoptrar och liknande där man inte flyger så långt.
Men den är förhållandevis billig och verkar väldigt enkel att använda.
Dom små sändarna (man får 4st med när man köper en)  väger bara 5gram och knappcells batteriet ska räcka i ca 7 månader.


Läs mer på:
http://www.loc8tor.com/uk/primary-products/loc8tor-plus-pack.html/


Det sista alternativet som är mest tilltalande är en GPS tracker som man kan spåra med mobiltelefonen och Googlemaps. GPS trackern är lite tyngre (ca 40gram) än ovanstående och kräver att man har ett Simkort i trackern (kontantkort kan vara lämpligt). Det verkar finnas en uppsjö av olika och det är svårt att avgöra vilka som är något att ha, men en modell som återkommer är TK102-2 som bland annat gpser.se säljer.
Nackdelen är att batteriet bara räcker i ca 4tim men det räcker nog oftast.
Jag är lite osäker på om GPSen är aktiv hela tiden och om den i så fall stör eventuell GPS signal på styrkort eller OSD.
Läs mer på:
http://www.gpser.se/gps-tracker/xexun-tk102-2




2 kommentarer:

  1. Jag har landat ett plan i ett fält en gång. Kör med 9x radio och FrSky modul. Radion är moddad med er9x så jag kan se rssi från frskyn. Med patchantenn på radion och att titta på rssin va det ganska lätt att hitta planet.. (förutsätter ju dock att mottagaren fortfarande har ström)

    SvaraRadera
  2. Jag använde inte 9x radion till den flygningen, det hade nog underlättat en heldel.

    SvaraRadera