torsdag 21 juni 2012

Skybuggy FPV premiär!

Jag har gjort min FPV premiär med min Stevens Aero SkyBuggy, och jag kan inte påstå att det var särskilt dramatiskt. Flygplanet är hur snällt som helst, min kamera position gör att det blir lite klaustrofobiskt först när man är van att flyga multicoptrar med fri sikt åt alla håll, raktfram ser man inte jättebra men det är som det är på riktiga flygplan som har motorn fram, åt sidorna ser man riktigt bra och det hjälper en heldel när man flyger. Kameran är inget vidare så jag provade att byta den mot en 3grams 520TVL Cmos kamera och satte i den i samma skal med samma lins som "Fatshark CCD killer gen1" kameran, fick lite bättre bild men prestandan är samma som alla Cmos kameror lider av. Vid bra ljus märker man inga större fel, men på morgonen och kvällen med lågt ljus går den inte att använda, marken blir helt svart och man ser inte vart man är på väg..  


Sammanfattningsvis kan man säga att Skybuggy som FPV flygplan är rolig som flygplans simulator och inte som drönar simulator, det är kul att flyga omkring nära marken och även att träna landningar och starter är kul och utmanande men jag kan inte säga att jag direkt rekommenderar den som FPV flygplan.

Fakta
Spänvidd: 80cm
Längd: 60cm
Servon: 2st 5g (Sida/höjd). 1st 5g kamera panorering
Motor: X-Power XC2803/52
Propeller: 8x4"
Batteri: 2x 3s360mAh (3s720mAh)
Fartreglage: Turnigy 10A
RC: Hitec Optic sport 35Mhz, Corona 8ch mottagare
FPV: Micro 2.4Ghz, Fatshark, Cmos kamera




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar