fredag 22 juni 2012

EPP DLG Hangflygning!

Igår blåste det ganska ordentligt och det regnade även lite periodvis och samtidigt hade jag en av de bästa flygdagarna på länge! Jag tog med min EPP DIU till den lokala skidbacken för att testa om det skulle gå att flyga hang med den. Jag hade tur för att för första gången som jag har varit med om så blåste det faktiskt precis åt rätt håll, och det visade sig finnas gott om lyft!

Tack vare diskus start metoden (DLG) så var det enkelt att placera flygplanet där det var som bäst lyft utan att behöva riskera hämta planet nere i backen varjegång som vinden inte räckte till riktigt.
Vissa flygningar varade i 5-10minuter och andra var under minuten eftersom vinden styrkan varierade kraftigt, men samtidigt var det det som gjorde det roligt, att få kämpa lite och leta efter "hissen".     


EPP DIU fungerar utmärkt som hang seglare, antagligen bättre än som DLG seglare egentligen, men att kunna kombinera de två plus det faktum att den är så gott som oförstörbar gör den till en väldigt rolig Hangseglare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar