måndag 18 juni 2012

Stevens Aero Skybuggy FPV

I brist på Multicopter projekt har jag fortsatt med gamla projekt som inte blivit helt färdiga.
Ett sånt är min Skybuggy balsa byggsats ifrån Stevens aero som jag ska ha som FPV flygplan.

Den har varit träfärdig ganska länge nu och sedan i september förra året så har den även haft kläder, men jag har inte kommit till skott och verkligen avsluta bygget! Till en början hade jag planer på att använda 1grams kameran, men den "behövdes" i andra projekt och nu valde jag tillsist att använda en gammal första generations Fatshark "CCD killer" Cmos kamera, inte på någotvis någon favorit på något sätt, men den är lätt och drivs på 5v och det var kravlistan jag hade för detta flygplan!
Videosändaren blev en liten 2.4Ghz 50mW som jag använder till alla mina små FPV projekt, det gör dock att jag måste använda 35Mhz till RC radion för att inte utrustningen ska störa ut varandra.
  

Modellen är klar för flygning! Jag gillar att den har så klassiskt oldtimer utseende med ballong hjul och allt men ändå har borstlösmotor och FPV utrustning ombord.


Jag monterade kameran i cockpit eftersom jag vill att flygplanet ska behålla oldtimer utseendet. Kameran är monterad på ett servo så att jag även kan titta ut ur sidofönsterna, när man tittar rakt fram så har man trotts allt nästan helt fri sikt framåt.


Motorn som sitter i är en borstlös outrunner som man vanligtvis brukar använda till inomhus depron 3D flygplan, propellern är en 8x4 och den går fritt utan problem och ger mer än nog med kraft, skulle nog klara mig gott med en mindre propeller (trä kanske?).


Första gången i min modellflygar karriär som jag använder riktiga luftfyllda däck!
sjukt snyggt och en trevlig liten detalj, märket på däcken är Trexler.
Notera även den lite annorlunda hjulupphängningen med dämpning längsleds.

Videosändaren är en liten 2.4Ghz 50mW som jag monterat precis bakom vingen.


Jag har provflugit modellen visuellt (inte FPV) och den erbjöd inga direkta konstigheter även om jag tror att den var lite baktung vid prov tillfället och det blåste ganska kraftig byig vind som gjorde det lite svårfluget för en sån här liten lätt modell. Nu ser jag fram emot FPV premiären!

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Cool liten kärra!
    Apropå gimbals som jag frågade innan, på remdrivna, har man speciella servon där som har större utslag? Hur vet man utslaget på ett servo, ser man det på beteckningen? Tror du att på en Dji F450 kit där jag vill göra lite hobbyfilmningar med en gopro att det är värt det ökade priset o vikten med en rem-gimbal?Tycke o smak givetvis, men tror du jag märker nån skillnad eller kommer den inte vara så stabil ändå att det spelar mindre roll med vilken gimbal jag har?

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    För hobbybruk skulle nog börja med en billig gimbal om jag vore dig, finns en väldigt billig på Bevrc.com som jag tänker prova på nästa multicopter. Vissa har en fast monterad kamera och får fina filmer ändå.

    Nästan alla servon har samma utslag, men på många Digitala servon (speciellt Hitec) kan man programera servona att ha större utslag, man måste dock köpa en servo programmerare för att kunna göra det. Alternativt kan man beställa servona ifrån Servocity.com och då kan man välja om man vill ha 90 eller 180graders utslag när man beställer dom. På gimbals är nästan alltid stora utslag alltid att föredra.

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera