onsdag 15 december 2010

Jul tider och 1grams drömmar!

Jag har inte haft mycket tid att flyga eller bygga på sistone, dessutom visade det sig att quadrocoptrar eller åtminstone gyron inte gillar -10 grader...

Nu när det närmar sig jul tider brukar vara microflyg byggartider för min del, och det är en tradition jag tänkt hålla hårt på!
förra året blev det bland annat en Budget slowflyer till vardagsrummet och en Fokker av Durobatics. tyvärr dog Bob som ägde och drev Durobatics tidigare i år och det gör att det inte är så lätt att få tag på det materialet längre..

Så nu är frågan vad ska jag bygga i år? jag är fortfarande sugen på att bygga ett flygplan som väger mindre än 1gram, men det är ett ganska krävande projekt alternativt ett ganska dyrt projekt.
Dyrt om jag skulle välja ett köpa färdiga produkter som till exempel extremt liten mottagare (60mg) ifrån Nick Leichty och kanske även en borstlös motor (0.225gram).
notan för bara motor och mottagare hamnar omkring 250 dollar, vilket jag egentligen tycker är ganska rimligt pris med tanke på att dom är handbyggda, men frågan är om jag är beredd att lägga dom pengarna?

Det billigare alternativet är så klart att bygga allt själv, en borstlös motor i mg klass har jag redan provat bygga så det vet jag vilket arbete det ligger bakom, jag har dock aldrig byggt en mottagare i den viktklassen, men inte heller det är omöjligt, och om man väljer att bygga en IR mottagare behöver det inte heller vara super komplicerat, men frågan den här gången är om jag är beredd att lägga ner den tiden?

Är jag beredd att släppa 1grams drömmen så har Gasparin släppt en fin liten borstlös motor som väger 0.400gram med max dragkraft på 3gram, pris ca 95dollar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar