lördag 25 december 2010

Quadframe Mini FPV redo!

Jag har installerat min FPV utrustning i min quadframe mini ram.
det blev lite trångt, men allt fick plats utan större problem.


Jag har valt att använda 5.8Ghz 200mW videolänk den här gången, delvis för att jag vill testa 5.8Ghz, och för att jag har tänkt att gå över till 2.4Ghz på RC radion.
anledningen till att jag vill byta till 2.4Ghz på radion är också av två anledningar, nr1 är att jag är lite trött på att antennensladden fastnar propellern, men även att jag har en sändning med ny väldigt prisvärd (hoppas jag) 2.4Ghz utrustning på väg in till butiken som jag även har planer på att prova.

Nytt denna gång är även att jag valt att välja bort ett separat batteri för FPV utrustningen, och använder drivacken till FPV utrustningen. För att det ska fungera måste man använda något som filtrer bort strömspikar och annat som kan orsaka störningar i videosändningen. Jag har valt att använda ett "Sander style" LC filter vilket är en Ferrite ring och en kondesator. Jag tar strömmen till videosändaren ifrån strömfördelnings plattan på quadrocoptern, LC filtret sitter på sladden till videosändaren.

Eftersom jag inte kände att jag var klar med utprovningen av den lilla 3grams kamera som jag hade på min förra quadrocopter så använder jag samma igen!
Det är en 5V kamera och videosändaren behöver 12V så jag har därför en 5V regulator mellan videosändaren och kameran.

För att testerna med 5.8Ghz videosändaren/mottagaren ska bli så ärlig som möjligt så ska jag prova den med bara orginal antennerna. senare ska jag även prova den med patch och diversity som jag vanligtvis använder för att få så bra resultat som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar