söndag 19 december 2010

Quadframe Mini byggguide del2

Nu har jag kommit till den biten av quadrocopter bygget som innebär endel lödning, vanligvis är det här den jobbigaste biten när man bygger en egen quadrocopter, men här ingår det en strömfördelnings platta som gör allt mycket enklare.
strömfördelnings plattan är tillför att fördela strömmen ifrån batteriet till alla fyra fartreglagen som i sin tur förvidare strömmen till motorerna, styrkort och RC mottagare.

Strömfördelnings plattan har två sidor, en för plus sidan och en för jord sidan.
varje sida har 5st löd fästytor, en för varje motor och en i mitten för batteri sladden.
Fartreglagen jag använder är Turnigy Plush 18A och dom fungerar mycket bra till Quadrocoptrar, HobbyWing Pentium (är samma reglage) fungerar lika bra.
Egentligen skulle nog 10A reglage räcka till den här quadrocoptern.

Här har jag lött fast alla sladdarna till fartreglagen. jag har vinklat sladdarna i den riktning som dom senare ska sitta (mot varje hörn).


Här har jag även lött fast batteri sladdarna, jag har dragit dom igenom hålet i mitten.
Jag har två typer av batteri kontakter, en Deans typ som ska till drivacken och en Jst kontakt som jag tänker koppla in Led belysning eller eventuellt FPV utrustning.
hade jag tänkt efter hade jag vakt att använda en Jst hane istället för honan som jag använde...


Här har jag moterat isär den övre delen av Quadrocopter ramen igen, och så har jag skruvat fast strömfördelnings plattan i botten.
Jag har även valt att montera fartreglagen i kroppen och 18A Turnigy Plush får precis plats. Eftersom armarna till motorerna är så korta behövs inte några längre sladdar.
En bra idé här kan vara att märka upp servo sladden på fartreglagen så att man vet vilken sladd som ska vart senare. om ni är osäkra på vilken sladd som ska vart kolla gärna tips och trix på aeronautikhobby.com.


Här har jag monterat tillbaks plattan som styrkortet ska sitta på, denna gång valde jag plattan utan förborrade hål. jag brukar limma fast mitt styrkort på skumgummi och dessutom ska jag nog testa mitt kommande Multi Wii projekt i den här ramen också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar